Farebná typológia začína naberať na čoraz väčšej popularite. Nie je to žiaden rozmar. A nie je jedno akú červenú si oblečiete. Dokonca ani čierna nie je len jedna. Farebná typológia sa nevynašla alebo nevyvinula zo dňa na deň. Má svoju históriu a pátranie.
Ako to teda bolo
V roku 1928 si mladý umelec menom Robert Dorr uvedomil, že všetky tóny pleti obsahujú podtónovú zmes buď modrej alebo žltej. V tom čase pracoval pre chicagské kiná pri príprave a miešaní farieb na filmové plagáty. Vtedy si všimol, že v niektorých prípadoch je pigmentácia broskyňová, zatiaľ čo v iných ružová alebo ružovkastá.
Filmový priemysel zároveň prechádzal na farebné filmy. Nebol to jednoduchý prechod, pretože nikto nerozumel tomu, ako používať farby, a zúfalo potrebovali ľudí, ktorí mali nové nápady.
V polovici 50. rokov najali Roberta Dorra a požiadali ho, aby zistil, akú farbu oblečenia by mali hercom zvoliť. Chceli vedieť, ako a aké farby spôsobia, že herci budú krásni alebo škaredí, smutní alebo šťastní, silní alebo slabí a tak ďalej.
Významná úloha farebnej typológie vo filme
Metóda, ktorú použil Robert Dorr, bola celkom jednoduchá. Vytvoril širokú škálu farebných papierových dosiek s otvorom v strede. Potom požiadal hercov, aby na skúšku umiestnili svoje tváre do farebných tabúľ.
Všimol si, že s jednou farbou môže človek vyzerať úžasne a s inou staro a choro a väčšinou to záviselo od podtónu jeho pleti, vlasov, očí a dokonca aj zubov. Tento experiment a ďalšie štúdie mu pomohli zistiť, že ľudia s teplým podtónom pleti vyzerajú najlepšie vo farbách, ktoré majú aj teplý žltý podtón. Ľudia so studeným podtónom vyzerajú skvele vo farbách so studeným modrým podtónom. Základ farebnej typológie.
Neskôr sa Robertovi Dorrovi podarilo vyvinúť špeciálne farebné palety, ktoré poskytujú výber a rozmanitosť pre každý tón pleti a pomáhajú pri vytváraní mnohých efektov požadovaných filmovým a televíznym priemyslom.
Odvtedy sa jeho metódy analýzy farieb a palety používali pri tvorbe takmer každého filmu. Vďaka jeho pozorovaniam sa farba oblečenia stala veľmi silným nástrojom, ktorý dokázal jednoducho vyjadriť stav postavy, náladu, zvyky a fyzické črty.
Sezónna typológia farieb.
Filmový priemysel nebol jediným odvetvím, ktoré ťažilo z práce Roberta Dorra. Jeho nápady sa šírili ďalej do interiérového dizajnu, reklamy a samozrejme ako inak do módy a kozmetiky.
Napríklad sezónna typológia farieb bola založená na systéme farebných kľúčov Roberta Dorra, ale namiesto 2 typov ľudí bola rozdelená na 4 ročné obdobia: leto, zima, jar a jeseň.
Jar a jeseň boli teplé typy, zima a leto boli studené typy.
Odkaz na 4 ročné obdobia pochádza od umelca a umeleckého pedagóga Johannesa Ittena švajčiarskeho pôvodu. Sezónna farebná typológia bola založená na vede, logike a objektivite. Koncom 70. rokov sa stala veľmi populárnou a samozrejme sa ďalej vyvíjala a časom bola čoraz presnejšia.
Farebná typológia naberá na popularite
V súčasnosti ho stále používajú Imidž konzultanti, módni návrhári, štylisti a kostyméri po celom svete. A samozrejme ja vám viem poskytnúť tú vašu osobnú analýzu. Budete sa vedieť ľahšie zorientovať aké šaty, nohavice, sukne, blúzky, tričká, topánky, kabelky, šperky zakomponovať do vášho šatníka.
Možno to bude znieť príliš fantasticky, ale pomôže vám žiť život aký chcete, prípadne ho posunúť či vylepšiť. Ako? Jednoducho takto.
Farebná typológia je analýza
Farebná typolóia spočíva v analýze aké farby nám pristanú. Aké sú pre nás najlepšie kombinácie. Niektoré farby nás rozžiaria, niektoré naopak nám pridajú na veku a zosmutnia nás. Hlavne ide o správny odtieň, jeho sýtosť a jeho teplotu. Niekto vyzerá skvele vo výraznej malinovej červenej a iný skôr v tehlovočervenej. Dôležité je, aby tento správny odtieň bol v blízkosti tváre. Tiež zohráva významnú úlohu kombinácia farieb. Ako vieme, tmavé farby zoštíhľujú, svetlé pridávajú na objeme. Takže aj toto je veľmi dôležité pri tvorení ideálnych kombinácií.
Ako teda môže farebná typológia meniť život?
Keď budete mať na sebe farby, ktoré vás rozžiaria budete pôsobiť príjemne sympaticky a okolie bude na to pozitívne reagovať. Čo znamená, že sa budete cítiť pozitívne aj vy, budete lepšie naladení, zvýši sa vám sebavedomie, čo znamená, že sa môžete kariérne posúvať, získať „dream job“, lebo budete pôsobiť profesionálne, dôveryhodne, s rešpektom, lebo sa nebudete báť ponúknuť nápady, keďže budete mať zvýšené sebavedomie, získate mienkotvornosť, adekvátnu úctu, líderstvo.
Budete vedieť presne pomenovať čo chcete a čo nechcete. Budete vedieť povedať NIE, ak bude treba. Tak to robia zdravo sebavedmí ľudia. Získate odvahu prestať robiť prácu, ktorá vás nebaví, lebo si budete veriť. Nebudete sa báť ísť za svojim cieľom a prestať len snívať.
Zdravé sebavedomie je dôležité, aby sme sa nebáli ísť za svojím snom a urobiť potrebnú zmenu vo svojom profesionálnom či osobnom živote. Áno, aj v osobnom živote má Farebná typológia dosah. Je to opäť o sebavedomí. Vďaka nemu už nebudete musieť zostávať s partnerom, ktorý si vás neváži, vo vzťahu v ktorom nie ste spokojní, byť tiež bez partnera. Jednoducho si môžete pritiahnuť aj v osobnom živote čo si želáte a pretaviť sny na realitu.
Farebná typológia má svoj význam a silný. Máte chuť niečo zmeniť vo svojom živote? Rezervujte si termín tu.